Wednesday 14 March 2012

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan :)

rasenyer kt bawah post ni ade tunjuk pukul berape mase aku post this entry right, hehe by the way it's already 4.11 A.M. bile aku start menulis this entry. Entah tibe-tibe semangat ape pulak yang merasuk diriku ini sehingga menyebabkan ku berada dihadapan komputer kecilku ini. Mungkin semangat Laksamana Sunan kowt.....pfftt haha, xde lar ngarut jer sume tu.

Actually my maint point this time is about "Membaca", why membaca?? haa ni yang nak habaq mai ni.... Mase aku rehat sat dari duk wat revision tadi tengahhari, ke tengah hari semalam, yang mana satu betul pun aku x sure, tapi ape-ape pun aku selalu larr bukak web "I LUV ISLAM". Bagiku web ni sedikit sebanyak mampu menolong orang untuk menambah knowledge masing-masing terhadap agama yang tercinta ini. Satu artikel yang memang menarik perhatianku ialah artikel yang bertajuk "Mereka Bukan Ummat Yang Membaca" karya oleh Dr Zainuddin Rashid, di upload oleh saudari Roziah Mahamad.

Mule -mulle aku tengok tajuk die aku terpikir mungkin artikel ni tujukan kepada ummat lain sebab ade tulis kata ganti nama "mereka" di situ. So dengan berbekal kan ilmu yang sedikit lagi berkarat ni walau pun dalam bahasa ibunda sendiri ( aiseh ni jgn tiru....) aku menganggap yang artikel ini ditujukan khusus untuk mereka yang beragame selain ISLAM. Then dengan perasaan yang agak curious ni, serta bersemangat nak bace artikel tu punya pasal, sampai tangguh jap niat nak pegi makan tadi, buka lah artikel tadi dengan hanya menekan butang pada tikus ku, eh silap tetikus.......Artikel yang singkat namun padat, nilai yang ingin disampaikan amatlah jelas besertakan dengan contoh2 yang diberi. Rase macam ade orang baling batu kecik kat kpale bile lepas abis bace, kalo batu besar cam melampau pulak kan??

Kenape aku rase camtu?? hehe, sebab nyer "mereka" yang berada di dalam tajuk itu or in that article is MUSLIM yang sering leka ngan benda2 lain. kata "Mereka bukanlah ummat yang membaca" ini di ungkap oleh seorang tokoh YAHUDI. Aduih~ nak nafikan pun ada benarnye dalam kata-kata mamat tu. Lagi2 negare kite yang dicintai ini. Rata-rata muslim di negare ini ialah Melayu ( tapi aku pun x sure sgt skrg, ramai gak melayu dah murtad and ade jer ramai sedare baru mcm Jo Yee tu) adalah amat kurang gemar untuk membaca. Tak percaya?? xper, taukah anda berapa buah buku yang dibaca oleh rakyat negara kita berbanding negare-negare laen?? ni nak gohyak ni.....

Jepun = 40 buah buku
Eropah= 10 buah buku
Arab = 20 muka surat
Malaysia= 2 muka surat shj. # Dalam Setahun

so cmne? Sad kan? negare yang majoriti Islam lah yang patut mnerapkan budaya membaca dalam darah daging kita. Untuk memahami Kalamullah pun kite kene membaca Al-Quran, begitu juga Hadith2 nabi yang ditinggalkan kepada kita sbg panduan hidup. Jadi kalau sifat membaca teramatlah terhad dikalangan ummat Islam sendiri buat masa sekarang macam mana lah nak membela nasib umat? Kurang membaca menandakan kurangnya ilmu di dada, kurangnya ilmu didada boleh menjelaskan dengan senang tentang keadaan umat Islam buat masa sekarang ini. Right??

Conclusion is, I'm still learning and it will never stop until my "ajal" comes, and seriously budaya membaca ni teramatlarr penting untuk diri sendiri, keluarge, masyarakat, negare dan umat Islam sendiri. Jadi mari bersama menanam sifat membaca and lg bgs kalo kite ikhlaskan budaya tersebut kerana ALLAH s.w.t. br style. Anyway ade firman Allah s.w.t. menyebut dalam kitab suci Al-Quran yang bermaksud:

"ALLAH telah mengangkat golongan beriman dikalangan kamu, begitu pula orang yang dikurniakan ilmu beberapa darjat"( al-mujadalah : 11)

Ok then, until next time, Selamat Beramal :)

No comments:

Post a Comment